نام مقاله :موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش در سازمانها
کد مقاله : KM0۷
موضوع مقاله : مدیریت دانش
فرمت فایل : PDF
تعداد صفحات : ۳۳
واژه های کلیدی:
تسهیم دانش – موانع تسهیم دانش – تسهیل کننده های تسهیم دانش
چکیده :
امروزه در کشورهای مختلف از جمله ایران ، مدیران مشتاق به ایجاد سیستمهای مدیریت دانش در
سازمانها با هدف بهره گیری از نتایج مفید آن می باشند. یکی از مهمترین و مشترکترین فرایندها در
ساختارهای مختلف معرفی شده برای مدیریت دانش ، تسهیم دانش می باشد ، و انگیزش افراد برای تسهیم دانش خود در سازمانها ، یکی از مهمترین اولویتهای دست اندرکاران مدیریت دانش در جهان می باشد.
یکی از اهداف اصلی مدیران در استفاده از مدیریت دانش در سازمانها ، بهبود تسهیم دانش بین افراد در سازمان و همچنین بین افراد و سازمان به منظور ایجاد مزیت رقابتی می باشد. تسهیم دانش مؤثر بین اعضای سازمان منجر به کاهش هزینه ها در تولید دانش ، و تضمین انتشار بهترین روشهای کاری در داخل سازمان شده ، و سازمان را قادر به حل مسائل و مشکلات خود می نماید. به دلیل نبود تجربه غنی و کافی در زمینه مدیریت دانش در بسیاری از سازمانها ، مدیران باید در هنگام ایجاد سیستمهای مدیریت دانش در سازمان خود ، متوجه دامها و مشکلاتی که سرراه آنها وجود دارد باشند.
علیرغم اهمیت فزاینده تسهیم دانش برای رقابتی بودن سازمانها ، عدم شناخت مناسب از موانع و تسهیل کننده های آن ، رسیدن به اهداف مدیریت دانش توسط سازمانها را که یکی از مهمترین آنها تسهیم دانش است ، مشکل می نماید.
هدف این مقاله این است که با معرفی طبیعت و اهمیت تسهیم دانش ، آن را بطور خلاصه به عنوان یکی از مهمترین جنبه های مدیریت دانش در سازمانها معرفی ، و همچنین با یک دیدگاه مدیریتی ، موانع تسهیم دانش و تسهیل کننده های تسهیم دانش در سازمانها را معرفی کند. این مقاله با ایجاد یک دید جامع برای مدیران در خصوص چالشهایی که سازمانها در رابطه با تسهیم دانش پیش رو دارند ، به معرفی موانع بالقوه ای می پردازد که در هر سازمانی ممکن است وجود داشته باشند و روند تسهیم دانش را در سازمان دچار مشکل نمایند. معرفی این موانع به عنوان یک نقطه شروع ، در واقع کمکی برای آن دسته از مدیران عالی و دست اندرکاران فعالیتهای مدیریت دانش سازمانهاست که علاقه مند به ممیزی فعالیتهای موجود سازمان خود در راستای استقرار مدیریت دانش می باشند ، با این دید که با شناسایی گلوگاههای اصلی به اقدامی مناسب در خصوص بهبود و اثربخشی تسهیم دانش پرداخته و به استقرار مناسب مدیریت دانش در سازمان خود کمک کنند. توجه کافی به شناخت این موانع بالقوه و اقدام بجا و به موقع در خصوص حذف و یا محدود نمودن آنها منجر به ایجاد زمینه ای در سازمان می شود که به تقویت تسهیم دانش کمک می کند. به عبارت دیگربرخورد مناسب با موانع می تواند آنها را به تسهیل کننده های تسهیم دانش تبدیل کند.
موانع بالقوه تسهیم دانش در سه گروه موانع فردی ، موانع سازمانی ، و موانع تکنولوژیکی قابل طبقه
بندی هستند که شناسایی آنها ، مدیران و دست اندرکاران مدیریت دانش در سازمانها را برای ایجاد فرهنگ تسهیم دانش در سازمانها و بهره گیری از نتایج آن کمک می کند.
البته باید توجه داشت که با توجه به مأموریتها و اهداف متفاوت سازمانها (برای مثال خصوصی ، دولتی ،
غیر انتفاعی، بزرگ ، و کوچک) یک نسخه واحد برای کلیه سازمانها به یک اندازه مؤثر نخواهد بود، ولی
داشتن یک دید کلی در رابطه با موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش برای هر مدیری و در هر سازمانی برای هدفگذاری و ایجاد استراتژی خاص مدیریت دانش در سازمان خود ، کمک مؤثری است که از تجربه نمودن بسیاری از مشکلات در مسیر توسعه مدیریت دانش جلوگیری می کند.
توضیحات :
الین کنفرانس ملی مدیریت دانش